onsdag 23 februari 2011

Martina skönhetsbloggar


Ni ser huset ovan? Det rosa? Ok? Där ska vi bo i 10 dagar. Jo!

Snart drar vi till New Orleans, Kalle och jag, och vi har haft ett litet helvete (i-landshelvete) idag att hitta ett hotell/b&b/guesthouse som hade lediga rum de datum vi ska dit.
Tills Kalle sprang på detta, då. Ingen online-bokning. Ingen email-adress. Ett telefonnummer och en adress var det enda de hade att bjuda på så jag ringde och pratade med en man som befann sig i detta marsipanhus i det Stora Landet i Väst, han pratade så roligt och släpigt att jag glatt lovade honom pengar samt att vi absolut skulle dyka upp när vi lovat.

Det vi hade att gå på var JÄTTEMÅNGA bra recensioner om det här stället på flertalet siter, så nu får vi se hur det går. Spännande och lite läskigt.


Men nog skryt om vår resa, ska jag bjuda på något så apart som skönhetstips. Ni hörde rätt, Martina Bergsjö ska berätta för ER hur ni kan bli lite snyggare.
Så här är det: Jag har sunkig hy, det vet alla som träffat mig. Detta problem rimmar illa med min ekonomi som är i samma klass som min hy, på ett ungefär. Kort sagt, jag har inte råd med de värstinggrejer jag skulle behöva för att se ut som en persika, därför är jag ständigt på jakt efter budgettips och huskurer som faktiskt fungerar.

Häromdagen hittade jag en grej på ett oväntat ställe, nämligen Quetzala Blancos blogg. Jag har kanske inte sådär jättemycket till övers för henne, den där Cissi Wallin-grejen var ju jävligt dum och onödig (och det verkar jobbigt att ägna 4 timmar åt sitt utseende varje dag. Och att bara äta en gång per dag för den delen.) men hennes skönhetstips är fan grymma. De flesta produkter hon tipsar om har jag inte råd med men hennes hemmafixargrejer är riktigt bra.

Men nu till ASPIRIN-MASKEN.
Har hört om det där med aspirin förut, att man kan lägga det på finnar för att få dem att gå ner och sådär men aldrig provat själv. Ok, gör såhär:

Ta en sådär 5 aspirin och krossa till ett pulver. (vet ej om det funkar med paracetamol eller ibuprofen men jag skulle nog inte riskera)
Blanda i mycket lite vatten, väldigt lite så att det blir krämigt.
Släng i en tesked yogurt (kanske inte frukt-vanilj, naturell är nog bäst...Jag tog laktosfri eftersom det är det vi äter hemma)
Honung
(avocadoolja tycker Quetzala att man ska ha i, men jag sket i det eftersom jag inte kan ha sånt i ansiktet)
Slabba på i ansiktet och låt ligga på i 15-30 min. Tvätta bort. Återfukta för i helvete. Klart.

Och det blev så fint! Min hy fick något så exotiskt som lyster och den blev alldeles slät! Det syns inte så mycket som det känns för ärr och fläckar försvann inte (vilket det tydligen ska göra på sikt). 10/10 säger jag, sällan har jag träffat på något som visat så omedelbar effekt.

Ska kanske varna lite, jag har på känn att detta inte är jättebra för hyn och att man nog inte ska göra det för ofta (det kändes som att syrorna tog bort all skit och det översta hudlagret). Har man redan persikohy eller väldigt känslig och torr hud så vill jag helt avråda, det här är inget för dig. För mig däremot krävs det värstingmetoder och jag kan verkligen rekommendera detta om du har samma problem (finnar, pormaskar, fet hy, mm). Och man ska nog hålla sig borta från solen direkt efter.

Jaha, det här var ju kul. Mitt längsta inlägg någonsin och det handlade om en ansiktsmask. Så intressant är jag.

1 kommentar:

Lina Neidestam sa...

Martina! Jag uppmuntrar ditt hudbloggande till hundra procent! Hudjox är den enda lyxen jag unnar mig själv och jag har våta drömmar om Clinique produkter och ID bare minerals-kit, efter en vanvettig tonårsacne som började i tioårsåldern och slutade... Typ förra året.. Man FÅR vara både fräsig kreatör och fåfäng. Dessutom skriver du roligt.