måndag 3 maj 2010

En vanlig måndag i Martina Bergsjös spännande liv

En handarbeteslusta infann sig för ett par veckor sen och nu har jag äntligen lånat virknål och fått grundläggande instruktioner.
Jag får såna där pysselryck nån gång var 4e år ungefär och de brukar resultera i ett par fula halsdukar och smycken som gud glömde vilket gör att lusten försvinner fort som satan. Den här gången ville jag att det skulle vara annorlunda, därför ska jag enbart och endast tillverka bruksföremål, aka sånt som vi behöver. Har klippt remsor av gamla uttjänta lakan och handdukar och det som ska virkas är:

4 grytlappar (så kan man byta ibland! the joy!)
2 badrumsmattor (så kan man byta ibland! the joy! Och för att Kalle avskyr vår cerise-rosa med hetta)
1 sitsöverdrag till en pall

Jag började igår och virkade så virknålen glödde och jag kände den sköna inre friden som man bara kan känna när händerna och hjärnan är helt upptagen. Det enda negativa var Kalles konstanta fnissande. Särskilt mycket fnissade han när jag stolt visade upp en färdig grytlapp och kallade mig för proggare (va fan liksom! Vi är båda uppväxta med hantverkande mammor!). Ok, den ser proggig ut. Jag virkar progg-grytlappar.


Såhär kul kan man ha om man har gamla grafiska blad som ligger och skräpar! Målar med akvarell för första gången på evigheter, är det någon som har tips på hur man slätar ut pappret? Det har blivit tokbuckligt, kan man fukta på baksidan och lägga i press? Eller fuckar man upp färgerna då? Hjälp!

Första lagret.
Snart klart! Lite guld på det, så. Jag väntar lite med det tills jag kommit på ett sätt att få pappret slätt.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Kan tyvärr inte hjälpa dig med bucklorna men jisses va snyggt!

Puck

Anonym sa...

Ja, mycket paranta tryck.